Н овата 2025 година се очертава да бъде доста сложна за пълг-ин хибридите. Новият стандарт Euro 6e-bis влезе в сила в началото на годината, въвеждайки по-строги тестове за типово одобрение на плъг-ин хибриди.
Новите тестове са предназначени да покажат разхода на гориво на тези автомобили възможно най-реалистичен, тъй като те най-често се представят от компаниите с изключително ниски нива на CO2 и разход на гориво, които са практически невъзможни за постигане при ежедневна употреба.
Досега тестовете за емисии бяха извършвани на симулирана дистанция от 800 км, но Euro 6e-bis увеличава тази дистанция до 2200 км. За да покаже ефекта от тази промяна върху емисиите и разхода на гориво на PHEV при шофиране в реални условия, Международният съвет за чист транспорт (ICCT) анализира представянето на BMW X1 xDrive25e при ревизираните условия. Въз основа на новите параметри, емисиите на X1 ще се повишат от около 45 г/км на 96 г/км.
Допълнителна актуализация на стандартите за емисии е планирана за 2027 г., когато влизат в сила разпоредбите „Euro 6e-bis-FCM“. При тези условия на обща тестова дистанция от 4260 км BMW се очаква да отдели около 122 г/км.
Тези тестове ще се прилагат за всички нови плъг-ин хибриди, въведени на пазара от 1 януари 2025 г. Въпреки това, от 31 декември 2025 г. новият стандарт ще се прилага за всички съществуващи плъг-ин автомобили, включително тези, пуснати през предходни години.
Последиците за плъг-ин хибридите
Новите условия за типово одобрение ще окажат голямо влияние върху привлекателността на тези модели, особено по отношение на стимули за покупка или данъчни облекчения за компании в различни европейски страни. Те се основават главно на декларирани емисии CO2, които досега винаги са били незначителни и доста под тези на пълните хибриди и меките хибриди. С новите регулации PHEV биха били практически еднакви със споменатите други две хибридни задвижвания, като чисто електрическите коли ще станат най-рентабилни от всички, поне по отношение на стойностите на емисиите.
Следователно ще видим какво въздействие ще има това върху пазарните стратегии на производителите, които разчитаха на PHEV за намаляване на средните емисии CO2 на автопарковете си (и следователно да плащат по-малко глоби на Европейския съюз).
За четиригодишния период от 2020 г. до 2024 г. лимитът на емисиите CO2 за регистрирания автопарк беше 115,1 г/км и всеки автомобил, продаден над тази стойност, подлежи на глоба от 95 евро. От 2025 г. тази граница ще бъде намалена до 93,6 г/км.